5-6-7 april 2024 - IJsspeedway Heerenveen

Tickets

Speedway training Blijham 1 september

Jesper schreef op dinsdag 27 augustus 2013 om 10:56 uur

Om de KNMV speedway licentie houders toch een mogelijkheid te bieden om op Nederlands gravel te rijden is er aanstaande zondag een mogelijkheid om te trainen in Blijham (in plaats van de wedstrijd).

De kosten zijn 20 euro en graag opgeven bij Bert Eijbergen: b.eijbergen@kpnplanet.nl. Trainen kan vanaf 11 uur tot en met ongeveer 5 uur.

Reacties

bert schreef op dinsdag 27 augustus 2013 om 14:26 uur

Deelname aan de speedway training is ook mogelijk voor rijders die een KNMV district licentie of een andere KNMV licentie bezitten. Buitenlandse rijders moeten toestemming van hun bond hebben.
Het word geen officiële training zoals elk jaar in Lelystad omdat we geen trainers hebben, dus geen opstap dag voor beginners zonder motorrij ervaring.
We gaan er misschien ook een soort clubwedstrijd van maken. Dit hangt af van de hoeveelheid deelnemers op 1 September.
Het gaat er ook om dat men nog wat start gelegenheid heeft.
Officials die hieraan mee willen werken kunnen zich ook bij Bert Eijbergen opgeven via mijn mail adres :
B.Eijbergen@kpnplanet.nl

Bert Swarts schreef op zondag 1 september 2013 om 10:21 uur

Zoals jullie wellicht hebben vernomen is de speedway training in Blijham totaal uitverkocht!!
Nu nemen de KNMV en de SBB wat initiatief, en geven zij jullie de mogelijkheid om in Blijham te trainen, krijg je een handje vol aanmeldingen……
Organiseren helpt niet……..zeuren wel………

Willhelm schreef op maandag 2 september 2013 om 07:30 uur

@ Bert Swarts-- oproerkraaier! Heb jij je niet opgegeven dan?

dirkdeboer schreef op maandag 2 september 2013 om 12:53 uur

Bert, ik kan toch ergens wel begrijpen dat de rijders niet kwamen. Zij waren toch immers niet goed genoeg om een wedstrijd voor te organiseren.

Als je de rijders in 1e instantie niet serieus neemt, waarom zouden zij de club nog wel serieus nemen....

Aan de andere kant is het jammer dat een goed initiatief weer de grond in wordt geboord. Maar ja, het wordt een beetje het verhaal van de kip en het ei.....

Bert Swarts schreef op maandag 2 september 2013 om 15:04 uur

@Willhelm,
Het kenmerk van oproerkraaiers is veelal dat ze zonder hun ware identiteit bekend te maken deelnemen aan een openbare discussie, en geen ballen bezitten om dat gene wat ze uitkramen enerlei gestalte te geven.
Het intellectuele niveau van dien aard is, dat verdere communicatie totaal overbodig is……

Bert Swarts schreef op maandag 2 september 2013 om 15:14 uur

@ Dirk de Boer,
De Stichting Baansport Blijham heeft hun medewerking aan de trainingsmogelijkheden niet gegeven omdat ze de rijders niet serieus nemen, integendeel zelfs.
De SBB kent het probleem van training faciliteiten voor de speedway, vandaar dat er deze mogelijkheid werd aangeboden.
Bert Eijbergen steekt zijn nek uit en de SBB bied hun medewerking aan, vertel mij maar wat er dan nog ontbreekt in het driehoekje…….

dirkdeboer schreef op maandag 2 september 2013 om 17:08 uur

Bert, zoals ik eerder al zei is het jammer dat het initiatief geen uitgebreid gevolg heeft gekregen en dat er slechts weinigen de moeite namen om te komen.

De rijders worden niet serieus genomen als je denk dat als een Fabriek, de Jong en Stiekema er niet zijn je geen wedstrijd kunt organiseren. Dat is gewoon lachwekkend.

En als er verder geen wedstrijden zijn, wat heeft het dan voor nut te gaan trainen. Ik kan mij heel goed voorstellen dat velen in de toekomst geen speedwaylicentie meer nemen en met een districtslicentie af en toe wat rondjes draaien op Vledderveen en Lelystad. Of gewoon t spul verkopen...... (als je er al iemand voor kan vinden.)

De SBB had gewoon de wedstrijd moeten draaien, dan maar zonder de toppers aan de start. De jeugd en mindere talenten moeten ook de kans krijgen zich te ontwikkelen. Zonder wedstrijden gaat dat niet.

En over de kosten was denk ik vast nog wel wat mogelijk geweest in overleg met de KNMV, die hebben per slot van rekening ook jarenlang de boel in Lelystad draaiende gehouden met allerlei ondersteuning.

Bert Swarts schreef op maandag 2 september 2013 om 18:55 uur

Beste Dirk,
Heb jij je wel eens afgevraagd waarom er zo weinig animo is voor het organiseren van speedwaywedstrijden?
Ik heb al eens eerder geschreven dat de gaten in Veenoord en Blijham worden gedicht met neven activiteiten.
Zonder gouden helm in Veenoord en zonder de autospeedway in Blijham gaat het speedwayboek gewoon dicht.
Speedway blijft een bijzaak naast de grasbaansport in de 3 Noordelijke provincies.
Met hangen en wurgen kunnen we trainen in Lelystad, de baan in Vledderveen is in een zodanige staat dat je daar niet veel kunt verwachten.
Rijders als o.a Henk Koonstra, Buddy Prijs, en Darrel de Vries kiezen mede daarom voor een buitenlandse licentie, en dat is begrijpelijk.
Dit zijn speedwayrijders pur sang en willen wedstrijden rijden.
In heel Duitsland heb je een keur aan speedwaybanen en speedwayrijders.
Bij ons hebben we grasbaancoureurs die ook wel eens een speedwaywedstrijd willen rijden als er anders niets te doen is.
En daar ligt het verschil, en mede daardoor is er ook geen draagvlak om de speedwaysport naar een hoger plan te tillen.
De continuïteit is er gewoon niet, dat is jammer maar de feiten liggen er gewoon.

dirkdeboer schreef op dinsdag 3 september 2013 om 10:00 uur

Bert dank je voor de reactie. Waarom reageer je dan zo narrig als de rijders niet komen opdagen.

Er zijn best wel coureurs die graag willen Speedwayen, maar niet het budget of de tijd hebben om naar Duitsland te trekken.

Ik zei al eerder het wordt het verhaal van de kip en het ei. Er zijn meer rijders nodig om evenementen rendabel te maken, als je meer rijders hebt kan er meer talent ontwikkelen en krijg je een bredere top waaruit uitschieters kunnen ontstaan die ook internationaal meekunnen. Een bredere top en spannender wedstrijden zorgen voor meer spektakel en meer publiek. Echter voor je meer rijders krijgt zul je meer wedstrijden moeten organiseren en dus is de cirkel rond.

De rijders hebben in Nederland bijna geen andere keus dan Grasbaan te gaan rijden, omdat er domweg niets aan speedway wordt georganiseerd. Ja, een internationale wedstrijd in Blijham, internationaal (Gouden Helm) in Veenoord. Wat er overblijft zijn een paar clubwedstrijden op Lelystad, een zeer geslaagde leaguewedstrijd in Veenoord en 2 trainingen. Daar krijg je rijders echt niet mee op de speedwayers.

Men zal echt moeten investeren om het aantrekkelijker te krijgen. En dat hoeft echt niet alleen bij de clubs vandaan te komen maar ook bij de KNMV

Bert Swarts schreef op dinsdag 3 september 2013 om 17:22 uur

Dirk,
Dit is het laatste wat ik er over wil schrijven.
Uit jou betoog wil ik graag de volgende woorden onderstrepen “Er zijn meer rijders nodig om evenementen rendabel te maken”.
En dat is de essentie van het verhaal, hiermee sla je de spijker op zijn kop.
Je kunt als club niet ongelimiteerd races organiseren die “onrendabel” zijn, de pot van Egypte raakt een keer leeg.
En als je dan toch nog iets organiseert (lees investeert) dan blijkt dit totaal overbodig te zijn, de rijders hebben weinig of geen belangstelling.
Alles en iedereen doet het niet goed, de bonden deugen niet, de clubs willen niks, maar de rijders blijven buiten schot.
De SBB heeft geïnvesteerd in 2 permanente lichtmasten op het middenterrein, de baan is voorzien van rubberen matten aan de boarding, dit alles om de speedway een nieuwe kans te geven om in de kuip te rijden.
Ook de KNMV heeft hier mee in geïnvesteerd en mee gedacht.
Of denk je dat ze dat doen omdat ze niks willen organiseren, voor de autospeedway waren deze voorzieningen echt niet nodig geweest.
Maar goed, we kunnen nog wel 3 dagen blijven schrijven maar de conclusie zal hetzelfde blijven.
Speedway op landelijk niveau heeft geen draagvlak in Nederland, we zijn geen speedway land.
Jammer voor onze talenten en vrijwilligers maar we moeten wel reëel blijven.

marten schreef op dinsdag 3 september 2013 om 20:32 uur

Tsja,overal is wat op te zeggen,dat het niet eenvoudig is blijkt wel uit het aantal speedwaywedstrijden de afgelopen jaren in nederland.
Toch blijf ik optimistisch,ik ga er vanuit dat de werkgroep die de pilot in veenoord heeft georganiseerd de komende wintermaanden zal gaan gebruiken om voor volgend seizoen een aantal wedstrijden te organiseren.
Speedway is een prachtige sport,en gezien de laatste wedstrijd in veenoord ook in nederland levensvatbaar.
Niet alleen het publiek,maar ook de rijders waren erg enthousiast,en hier moet dus wat mee gedaan worden in de toekomst.
Ik ben me bewust dat ik makkelijk kan lullen,maar als iedereen met de armen over elkaar blijft zitten,en afwachten, dan gebeurt er dus niks.
Wat blijham betreft afgelopen zondag; in de media op het net blijkt uit verschillende reacties dat ze ondanks de wat geringe opkomst toch een erg prettige dag hebben gehad .

Igepa schreef op donderdag 5 september 2013 om 15:26 uur

Op zich niet heel raar dat er weinig deelname was, gezien het aantal rijders die in het buitenland een wedstrijd reden.

Wybe schreef op vrijdag 6 september 2013 om 10:56 uur

Wij hebben een super trainingsdag gehad als enige flattracker tussen de speedwayers. met dank aan Bert Eijbergen